مقالات

انواع شیر یکطرفه

انواع شیر یکطرفه
انواع شیر یکطرفه

انواع شیر یک طرفه

شیر یکطرفه از جمله تجهیزات در سیستم لوله کشی بوده که با عبور سیالات اعم از مواد مایع و گازها ارتباط مستقیم دارد استفاده از شیر در سیستم لوله کشی اهمیت زیادی دارد ؛ این سازه به سیالات اجازه می دهد تا تنها از یک مسیر حرکت کند و مانع از جریان معکوس سیالات در خط لوله کشی می شود همچنین باید گفت که عملکرد این شیر به شکل خودکار است یعنی هیچ گونه دسته شیر برای باز و بسته کردن آن در خارج از شیر وجود ندارد ؛ انواع شیر یک طرفه با متریال هایی اعم از چدن , برنج , فولاد , آلومینیوم , نیکل و انواع آلیاژ لاستیکی و پلاستیکی در مدل های مختلفی ارائه می شود . پرشین ایمن تامین کننده تجهیزات آتش نشانی ساخت شیرهای هیدرانت را در خط تولید خود قرار داده است . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • انواع شیر یکطرفه براساس متریال
  • انواع شیر یکطرفه از لحاظ مدل

سفارش شیر هیدرانت زمینی و ایستاده

انواع شیر یکطرفه بر اساس متریال

انواع شیریک طرفه از متریال های مختلفی ساخته می شوند که در ادامه به 4 نوع آن اشاره می کنیم .

شیر یک طرفه پلاستیکی :

از انواع شیر یکطرفه نو پلاستیکی این محصول بوده که از پلاستیک مرغوب ( پلی آتیلن ) ساخته می شوداین نوع مانع از جریان ورود سیال از یک طرف شدهو در اصل از دو درگاه طراحی شده است که با ایجاد اختلاف در یک سمت شیر مانع از حرکت سیال و گاز در جهت مخالف می شود از مهم ترین کاربرد ان استفاده در صنایع مختلف اعم از آب , گاز و هوا و تأسیسات ساختمانی می باشد این نوع با وجود پلاستیکی بودن مقاومت بالایی داشته و دچار پوسیدگی نمی شود .

شیر یکطرفه برنجی :

این نوع شیر از جنس برنج ریخته گری تولید شده و به هیچ عنوان اجازه نشت آب را نمی دهد , هنگام خراب شدن این سازه می توان آن رابدون باز یا بسته کردن پیچ و مهره تعویض نمود .انواع شیر یک طرفه برنجی به دو دسته دریچه ای و فنری تقسیم شده و از مزایای آن می توان به مقاومت رد برابر خوردگی و فرسودگی , مقاومت در برابر رسوب پذیری , آببندی کامل , بیصدایی هنگام باز و بسته شدن دریچه و باز شدن سوپاپ با حداقل فشار سیال ( در نوع فنری ) اشاره نمود .

ساخت بلدر تانک افقی و عمودی

شیر یکطرفه چدنی :

این نوع شیرآلات از متریال چدن با دارای 95درصد آهن , کربن و سیلسیم ساخته شده است از این سازه در صنایع مختلف مانند نیروگاه ها , نفت , پتروشیمی , صنایع غذایی , کارخانجات و… استفاده می شود .این نوع خودشان به دودسته تقسیم شده که با در نظر گرفتن نوع اتصالات این تقسیم بندی صورت میگیرد از جمله شیرهای چدنی می توان به شیر یکطرفه مستقیم و شیر یکطرفه زاویه دار اشاره نمود از جمله خواص شیر های جدنی توانایی زیاد در تحمل فشار و تحمل دما و مقاومت در برابر لرزش است اما با این حال دارای انعطاف پذیری نسبتا پایینی بوده که موجب محدودیت در استفاده از آن شده است .

شیر یکطرفه استیل :

شیر یکطرفه استیل که با عنوان چک ولو استیل نیز شناخته می شود برای جلوگیری از برگشت سیال به شکل اتوماتیک بوده همچنین برای کار نیاز به اپراتور ندارند از این محصول برای کارهای مختلف و برای سیال هایی که خورندگی یا فرسایشی هستند مورد استفاده قرار میگیرد .

انواع شیر یکطرفه از لحاظ مدل

شیر یکطرفه فشاری :

از انواع شیر یکطرفه نوع فشاری این محصول است ؛ در این نوع یک طرف جریان سیال موجب باز شدن شیر شدهو برگشت جریان موجب بسته شدن شیر می شوداز انواع شیر یکطرفه فشاری می توان به نوع شیر یکطرفه پیستونی و کروی اشاره کرد .

شیر یکطرفه پیستونی :

این مدل از لحاظ شکل داخلی شبیه به شیر فلکه است که جریان موجب فشار پیستون به سمت بالا و انتقال جریان شده که جهت عکس آنپیستون به طرف پایین آمدهو مانع از برگشت سیال به طرف ورودی می شود .

شیر یکطرفه کره ای :

این مدل در نوع کره افقی و عمودی موجود است در نوع عمودی مسیر جریان سیال مستقیم بودهو بیشتر در جاهایی که قطع جریان به صورت فوری لازم است استفاده می شودعملکرد این نوع بدین شکل است کهمسیر سیال ورودی یک کره رادر درون سیال معلق نگه داشتهو سیال از اطراف آن به سمت دیگر می رودهنگامی که جریان سیال برعکس شودکره مورد نظر در نشیمنگاه خود نشسته واجازه نمی دهد سیال به طرف ورودی رود این نوع مورد استفاده در سیالاتی است که ویسکوزیته آنها بسیار زیاد است .

دیلاج ولو چیست ؟
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.