آتش نشانی

مراحل احتراق چیست ؟

مراحل احتراق چیست ؟
مراحل احتراق چیست ؟

مراحل احتراق چیست ؟

احتراق به مفهوم ترکیب یک ماده قابل سوخت با اکسیژن بوده که در نتیجه مقداری از مولکول ها به مولکول های دیگر اتم های سازنده خود تبدیل می شوند و در حقیقت می توان گفت که احتراق یک واکنش اکسیداسیون حرارت زا می باشد   مراحل احتراق همیشه با نحوه سوختن یک ماده یکسان نیست و سوخت های مختلف با مشخصات خاص بر توسعه حریق تأثیر می گذارند اما وضع درجه حرارت نسبت به زمان بدین شکل است که از نقطعه اشتعال آغاز و کم کم تحت شرایطی بالا رفته و با رسیدن به حد نهایی ثابت می ماند و پس از کم شدن سوخت سیر نزولی را طی می کند نکته حائز اهمیت آن است که بالا رفتن درجه حرارت به میزان سوخت بستگی نداشته و تابع شرایط فیزیکی و شیمیایی آن می باشد . پرشین ایمن تامین کننده و تولید کننده دیلاج ولو ، بلدر تانک ، فوم چمبر و فوم پورر و…. کلیه تجهیزات آب و فوم اعلام حریق و اطفا حریق  در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید ویا همراه ما باشید با  :

  • احتراق چگونه ایجاد و ادامه می یابد ؟
  • مراحل احتراق چیست ؟
  • ارتفاع شعله تابع چیست ؟
  • انواع سوختن
  • چرا شناخت مراحل احتراق مهم است ؟

احتراق چگونه ایجاد و ادامه پیدا می یابد ؟

ایجاد احتراق نیاز به دو عنصر سوخت سوخت و اکسیژن دارد , بدین طریق که مولکول سوخت شکسته و با اکسیژن ترکیب می شود , ایجاد مولکول های کوچکتر موجب ایجاد نور و گرما شده که در واقع همان آزاد شدن انرژی است آتش سوزی پس از احتراق اولیه با شکست ملکول های جدید ادامه می یابد .

مراحل احتراق چیست ؟

مرحله 1 اشتعال اولیه :

از ابتدایی ترین مراحل احتراق اشتعال اولیه است , در این لحظه بنا به وجود آمدن شرایط مساعد آتش سوزی بروز می کند .

مرحله 2رشد آتش :

در این مرحله معمولا سوخت کم می سوزد و دود و گاز تولید می کند و  با توجه به عوامل مختلف آتش رشد کرده و از چند دقیقه و چند ساعت ممکن است به طول بی انجامد .

مرحله 3 پیشروی آتش :

 آتش به بیشتر مواد سوختنی سرایت می کند و دما و حرارت نیز به سرعت افزایش می یابد .

مرحله 4 اوج احتراق :

 شدت حریق به اوج رسیده و مواد سوختنی به راحتی در حال احتراق هستند .

مرحله 5 پس نشینی :

در این مرحله از مراحل احتراق سوخت در حال از بین رفتن است و ححم حریق نیز کاهش می یابد.

مرحله 6 نیمه سوختن و دود کردن :

زنجیره های واکنش های خودکار احتراق به تدریج از هم گسیخته می شود .

طراحی و ساخت انواع مانیتور آتش نشانی ریموتی

مرحله 7 :

آتش خاموش می شود .

ارتفاع شعله تابع چیست؟

ارتفاع شعله تابع میزان تولید ملکول آزاد از سطح ماده سوخت بوده و هر چه این مقدار تولید بیشتر و سریع تر انجام شود ملکول ها باید که مسافت بیشتری را طی نموده و خود را به اکسیژن برسانند در نتیجه نیز ارتفاع شعله بالا می رود در سوخت های مایع این میزان بیشتر بوده در چوب کمتر , در زغال به حداقل و در فلزات نامعلوم می باشد.

انواع سوختن

سوختن آرام :

در ظرف بسته ای که در آن مواد سوختنی و اکسیژن پیش آمیخته در حالت گازی به تدریج گرم شده اما دما از حد مشخصی فراتر نشود , گرمای آزاد شده در واکنش شیمیایی از طریق دیوارهای ظرف هدر می رود تا تمام شود .

سوختن سرعت متوسط :

با گذشتن دما از یک حد بحرانی معین , سرعت آزاد شدن انرژی در واکنش شیمیایی از سرعت هدرر فتن گرما فراتر شده و در محیط مورد نظر نور و حرارت ایجاد می شود .

سوختن با سرعت تند :

در صورتی که در آنی از ثانیه ملکول های سوخت به شکل گاز یا بخار با اکسیژن ترکیب شده اند به شکل یکنواخت واکنش دهند که نور حرارت و تراک ایجاد نمایند , به آن انفجار می گویند که ناشی از احتراق است .

چرا شناخت مراحل احتراق مهم است ؟

  • با شناخت شرایطی که می تواند موجب شروع آتش سوزی شود مانند منبع احتراق و سوخت , می توان اقدامات پیشگیرانه ای برای حذف یا به حداقل رساندن خطرات آن انجام داد .
  • دانستن مراحل احتراق می تواند به مهار مؤثر حریق کمک کند به عنوان مثال یک آتش سوزی با حجم کم در مرحله اولیه ممکن است با کپسول آتش نشانی خاموش و یک آتش توسعه یافته نیاز به سیستم های اسپرینکلر داشته باشد .
  • درک مراحل آتش سوزی می تواند به ارزیابی سطح خطر و تصمیم گیری آگاهانه در مورد مسیرهای تخلیه عملیات نجات کمک کند .
  • پس از آتش سوزی دانستن مراحل آتش سوزی می تواند در تعیین علت و منشأ آتش سوزی کمک کند .
ساخت دیلاج ولو 3 اینچ تا 10 اینچ با خدمات نصب
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.