مقالات

پینچ ولو چیست ؟

پینچ ولو
پینچ ولو

پینچ ولو چیست ؟

شیر صنعتی یا ولو از آن دسته تجهیزاتی بوده که در سیستم لوله کشی برای قطع و وصل کامل جریان و برای تنظیم دما , فشار جریان سیال , سطح مایعات و نیز ایمنی مورد استفاده قرار میگیرد , انواع ولوها بر اساس سایز , از نظر اپراتوری , از نظر حرکت مکانیکی , از لحاظ نحوه عبور سیال به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام کاربردهای مختلفی نیز دارند از جمله این تجهیزات می توان به پینچ ولو اشاره کرد که نوع ایده آلی از تجهیزات کنترلی و شیری دو طرفه برای قطع و وصل و تنظیم جریان سیال می باشد . پرشین ایمن تامین کننده شیرهای آتش نشانی از جمله دیلاج ولو ، شیر ضد آتش ، شیرهای هیدرانت و سایر تجهیزات آب و فوم در خدمت شماست . برای مشاوره و خرید با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • پینچ ولو چیست ؟
  • نحوه عملکرد پینچ ولوها
  • فواید و معایب استفاده از پینچ ولوها
  • پینچ ولوها چه استفاده ای دارند ؟
  • انواع بدنه پینچ ولوها

فروش و نصب شیر هیدرانت ایستاده

پینچ ولو چیست ؟

پینچ ولو شیری دو طرفه بوده که برای قطع یا کنترل جریان مواد خورنده و ساینده طراحی شده است برای باز و بسته کردن این ولو از هوای تحت فشار استفاده می شود ؛ این سازه برای کنترل سیالات دوغابی اعم از دوغ آب سنگ آهن , مس و دوغاب شیشه و همچنین در صنایعی مانند تولید مواد خوراکی  کاربرد دارد ؛ سایز پینچ ولوها از 50 میلیمتر تا 350 میلیمتر بوده و دمای منفی 50 درجه سانتی گراد تا 160 درجه سانتی گراد را تحمل می کنند , فشاری که به این شیرها وارد می شوداز صفر تا 16 اتمسفر می باشد .

نحوه عملکرد پینچ ولوها

ساختار پینچ ولو ساده بوده بنابراین کارکردی ساده دارد ؛ غلاف لاستیکی این شیر زمانی که ذرات جامد , رسوبات و…جداره غلاف را می پوشاند این ذرات را از خود جدا کرده و به شیر خروجی هدایت می کند عملکرد این شیر بدین شکل است که در ان دیافراگم قابل انعطاف به کمپرسور به کمک میله ای که با دیافراگم به شکل یک پارچه می باشد متصل شده و کمپرسور توسط ساقه شیر به بالا و پایین حرکت می کند در حین حرکت کمپرسور به جهت بالا دیافراگم به بالا کشیده شده و شکل انتهایی شیر را به خود میگیرد .

فواید و معایب استفاده از پینچ ولوها

از پینچ ولو می توان برای انتقال مایعات و مواد جامد معلق و نیز انتقال سیال های خورنده استفاده نمود ؛ این ولو شرایط نگهداری آسانی داشته و نیز قابلیت خود پاک کنندگی دارند که امکان آببندی را به طور کامل فراهم می کنند هنگام پوشیده شدن جداره غلاف با ذرات جامد غلاف لاستیکی حین عملکرد تمام رسوبات را از خود جدا کرده و این رسوبات به سمت خروجی شیر می روند اما با این حال از مشکلاتی نیز برخوردار است به عنوان مثال این تجهیز برای دما و فشارهای بالا مناسب نبوده و از آن نمی توان برای مدیاهای گازی استفاده نمود .

ساخت مانیتور آتش نشانی ایرانی با کنترل ریموتی

پینچ ولوها چه استفاده ای دارند ؟

بیشترین کاربرد پینچ ولوها مختص به صنایع غذایی , صنایع نوشیدنی , صتایع شیمیایی و هیدرولیک , صنایع دارویی و صنایع معدنی بوده و برای موارد سیستم های کنترلی , توزین , اندازه گیری , حمل و نقل و خلأ استفاده می شود .

انواع  بدنه پینچ ولوها

ساختار این شیرها تشکل از یک لوله پلاستیکی و یک استراکچر یا بدنه فلزی است که اغلبا بدنه آنها به دو نوع بسته و باز تقسیم شده و وظیفه بدنه و اجزای آنها انجام عملیات باز و بست شیر و وظیفه تحمل فشار سیال را لوله لاستیکی انجام می دهد .

پینچ ولوها با بدنه باز :

جنس بدنه در پینچ ولوهای بدنه باز از فولاد های ساختمانی و استنلس استیل است این نوع برای سیالات غیر مضر , فشارها و دماهای پایین استفاده می شود از ویژگی های این نوع می توان به وزن کم تعمیر راحت , جلوگیری از انتقال لرزش های سیستم اشاره کرد .

پیچ ولوهای پنوماتیک یا نیوماتیک :

این مدل از پینچ ولوها برای قطع و وصل و کنترل سیالات خورنده و سایلات دارای الیاف مانند اعم از پودرهای حاوی گلوله های گرانول و سایلات دارای اجرام خارجی استفاده می شود ؛ در این نوع عملکرد پنوماتیک باعث شده تا عملیات باز و بسته شدن از حالت معمولا سریع تر رخ دهد ؛ قابلیت دسترسی به فشارهای بیشترو نیز نصب انواع مختلف سویچ های کنترلی و دیتالاگرها بر روی شیر برای کنترل دقیق تر بر روی خصوصیات سیال خروجی بر آنها وجود دارد .

دلوژ ولو چیست ؟
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.