مقالات

شیر سوپاپی چیست ؟

شیر سوپاپی
شیر سوپاپی

شیر سوپاپی چیست ؟

شیرآلات به دو گروه شیرهای ساختمانی و شیرهای صنعتی تقسیم می شوند ؛ شیرهای صنعتی یا ولو از جمله شیرآلاتی بوده که در سیستم های لوله کشی برای قطع و وصل کامل جریان و برای تنظیم دما , فشار , جریان سیال و سطح مایعات و ایمنی مورد استفاده قرار میگیرند ؛ ولوهای صنعتی در انواع و مدل های مختلف ساخته می شود از جمله این شیرها شیر سوپاپی بوده که عملکرد آن شبیه به شیرهای یکطرفه است و می تواند کیفیت بالایی در کنترل جریان سیال ارائه دهد . پرشین ایمن تامین کننده تجهیزات آتش نشانی با فروش و نصب انواع شیرهای آتش نشانی در خدمت شماست . برای مشاوره و خرید با ما تماس بگیرید و یا همراه ما بمانید با  :

  • شیر سوپاپی و انواع آن
  • مهم ترین کاربرد شیرهای سوپاپی
  • مزایای استفاده از شیرهای سوپاپی
  • معایب استفاده از شیرهای سوپاپی
  • قیمت شیرهای سوپاپی چقدر است ؟

ساخت و نصب شیر هیدرانت آتش نشانی

شیر سوپاپی و انواع آن

شیر سوپاپی از انواع شیرهای صنعتی محسوب می شود ؛ در این نوع شی یک قطعه سوزنی شکل توسط رزوه های طراحی شده بر روی آن حرکت کرده و موجب کنترل جریان سیال می شود نصب این ولوها در مسیرهایی صورت می گیرد که قرار است در این مسیر کار کنترل دبی انجام شود .

انواع مختلف شیرهای سوپاپی

شیرهای سوپاپی فولادی ( بیلوز ) :

این نوع شیرهای سوپاپی دارای بدنه فولادی است و در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود این شیرها می توانند فشار بالا را به راحتی تحمل نمایند و در فشار بالا عملکرد خوبی از خود نشان می دهند .این شیرها می توانند در دمای بالا و حدود 300 درجه سانتی گراد کار کنند .

شیرهای سوپاپی چدنی :

یکی از مهم ترین ویژگی شیرهای سوپاپی چدنی کیفیت بالای آن است بهتر است برای محلی که از شیرهای سوپاپی چدنی استفاده می کنید اطمینان لازم را داشته باشید زیرا این شیرها بسیار حساس بوده و برای استفاده از آن باید از کارشناسان کمک گرفت .

قیمت مانیتور آتش نشانی

عملکردشیرهای سوپاپی گونه است ؟

در ساختار این شیرها یک دیسک به صورت دایره مانند و افقی طراحی شده که سیال را کنترل می کند ؛ این دیسک توسط ساقه شیر به سمت سیترینگ رانده شده و بدین شکل دبی , فشار سیال و جریان را کنترل می کند , مجرای عبور این شیرها S شکل بوده که موجب شده تا میزان افت فشار جریان در این ولو نسبت به دیگر شیرها بیشتر باشد در این شیرها عبور سیال یکطرفه بوده و از بازگشت شیر جلوگیری می شود .

مهم ترین کاربرد شیرهای سوپاپی

شیر سوپاپی در صنایع مختلف استفاده های گوناگونی دارند به عنوان مثال در دیگ های بخار و نیز نیروگاه ها همچنین پالایشگاه ها از این شیر به وفور استفاده می شود .

مزایای استفاده از شیرهای سوپاپی

از مهم ترین مزایای شیرهای سوپاپی می توان به تحمل کار در دما و فشار بالا , استفاده برای قطع و وصل جریان سیال و تنظیم دبی , مقاومت به خوردگی , تولید در ابعاد مختلف , کمتر آسیب دیدن در حالت نیمه باز, و قیمت مناسب در کنار طول عمر بالا اشاره نمود همچنین کوتاهی مسیر طی شده به وسیله بندآور میان وضعیت های باز و بسته اشاره نمود این ویژگی زمان پاسخ و سرعت عملکرد شیر را در حالت مطلوب قرار می دهد لازم به ذکر است که سرعت عمل در این ولوها یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب شیر می باشد ؛ هر چه زمان لازم برای رسیدن شیر به وضعیت بسته بیشتر باشد میزان سیال بیشتری میزان سیال بیشتری در جهت نا مطلوب فرصت حرکت پیدا می کند .

معایب استفاده از شیرهای سوپاپی

در برخی از انواع این نوع شیر برای رسیدن به آب بندی بهتر به کمک یک راهنما ( guide ) در مسیر خود حرکت می کند استفاده از همین راهنما نیز معایبی را در پی دارد , به طور معمول اگر سیال سرویس دارای ذرات معلق و یا رسوب زا باشد می تواند موجب گیر کردن دیسک روی راهنما شده و در نتیجه عملکرد شیر با اختلال رو به رو شود به علاوه ویسکوزیته بالای سیال می تواند سرعت واکنش شیر را تحت تأثیر قرار داده و در موارد حاد موجب عمل نکردن شیر شود در برخی مدل ها بندآور توپی به کار گرفته شده که استفاده از راهنما را مرتفع می کند اما مشکل ویسکوزیته در جای خود باقی است .

قیمت شیرهای سوپاپی چقدر است ؟

عوامل تأثیر گذار در تعیین قیمت شیر سوپاپی شامل برند تولید کننده , سایز و ابعاد , مدل شیر و… می باشد .

خرید دیلاج ولو 3 اینچ فولادی
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.