مقالات

فلومتر چیست ؟

فلومتر چیست
فلومتر چیست

فلومتر چیست ؟

فلومتر که به عنوان دبی سنج نیز شناخته می شود از جمله ابزارآلات دقیقی بوده که توسط آن حجم یا جرم عبوری سیالات مایع یا گاز از لوله اندازه گیری می شود ؛ به کمک این ابزار می توان مقدار مواد عبوری را نسبت به زمان اندازه گرفت ، کاربرد این قطعه در صنایع مختلف بوده و از جمله موارد استفاده از آن در صنایع , نفت , گاز پتروشیمی برای اطلاع از مقدار دقیق سیال عبوری اعم از گاز طبیعی نفت , روغن و… می باشد . پرشین ایمن تامین کننده شیرهای آتشنشانی با تولید و تامین انواع دیلاج ولو ، شیر هیدرانت ، فلیم ارستر و… سایر شیرهای کاربردی در سیستم های اطفاء حریق در خدمت شماست . جهت مشاوره وثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • فلومتر چیست ؟
  • انواع مختلف فلومترها
  • کاربرد فلومتر ها
  • راهنمای خرید فلومتر

ساخت و نصب دیلاج ولو 3 اینچ

فلومتر چیست ؟

فلومتر که با نام سنسور دبی و  دبی سنج شناخته می شود ؛ از تجهیزات ابزار دقیق در محیط صنعتی محسوب شده که توسط آن حجم یا جرم عبوری سیالات مایع و یا گاز اندازه گیری می شود به کمک این ابزار مقدار جریان خطی و غیر خطی و نیز جریان جرمی یا جریان حجمی مایع یا گاز اندازه گیری می شود ؛هدف از استفاده از این ابزار بهبود دقت , درستی و وضوح اندازه گیری می باشد تسط این ابزار حجم , سرعت یا جرم یک ماده اندازه گیری شده و توسط و از طریق محاسبات مختلف , جریان جرم , ویسکوزیته دما , فشار مطلق و فشار جرم و نیز فشار دیفرانسیل را گزارش می کنند .

انواع مختلف فلومتر ها

فلومترهای اختلاف فشاریا DP

فلومتر اختلاف فشار برای میزان سنجی ارتقاع سیال و میزان سنجی فشار سیال استفاده می شود ؛ از این نوع  می توان برای اندازه گیری طیف وسیعی از مایعات گازها و بخار ها استفاده نمود ؛ شایان ذکر است فلومترهایی که المنت اندازه گیری در آنها از اوریفیس پلیت یا لوله و نچوری و یا فلونازل هستند , همگی با استفاده از محاسبات اختلاف فشار بین دو نقطه در خط و استفاده از ترانسیمترهای اختلاف فشار  فلوی حجمی سیال عبوری را محاسبه می نمایند .

فلومترهای مغناطیسی :

این نوع مناسب مایعات دارای خاصیت هدایت الکتریکی بوده و از آن برای آب , اسیدها , مواد قلیایی , دوغاب و.. استفاده می شود ؛ روش اندازه گیری این نوع بر مبنای قانون القای فارادی می باشد یعنی هر وقت میله فلزی داخل میدان مغناطیسی حرکت کند ولتاژ الکتریکی القا می شود .

فلومترهای جرمی کوریلوس :

این نوع می توانند جریان جرمی تمامی سیالات را اعم از مواد شیمیایی , نفت , انواع روغن ها , آب و.. را اندازه گیری نمایند ؛ اساس اندازه گیری آنها استفاده از شتاب کوریولیس یا نیروی گریز از مرکز برای محاسبه فلوی سیالات است این نوع در کنار دقت و کارایی بالا قیمت بالایی نیز دارد .

طراحی و ساخت اینداکتور

فلومترهای اولتراسونیک :

استفاده از امواج این نوع دبی سنج اندازه گیری دبی حجم طیف وسیعی از گازها و مایعات را امکان پذیر می کند در فلومترهای اولتراسونیک هدایت الکتریکی , فشار , دما و ویسکوزیته اهمیت چندانی ندارد اما دقت اندازه گیری هم کمتر است .

فلومترهای ورتکس :

درون این نوع دبی سنج مانعی در مرکز لوله قرار داده شده و هنگامی که سرعت سیال از یک مقدار حداقل بیشتر شود ؛ گردابه ها در پایین دست مانع تشکیل شدهو پس از جدا شدن آنها فشار بین سطح مانع میان مقادیر مثبت و منفی نوسان می کند برای تشخیص این نوسان از سنسورهای خازنی یا پیزوالکتریک استفاده می شود .

فلومترهای روتامتر :

دبی سنج روتامتراز یک شناور چرخشی استفاده می کنند که به شکل عمودی در لوله ای مخروطی حرکت کرده و فشار اعمال شده روی مایع بر اثر جاذبه را اندازه گیری می کند ؛ زمانی که یک گاز یا مایع به یک لوله جریان یکنواخت مخروطی وارد می شود شناور بالا رفته و وزن توسط سیالی که زیر ان در جریان است تحمل می شودتا هنگامی که کل حجم سیال بتواند از کنار شناور عبور نماید ؛ موقعیت شناور مرتبط به نقطه ای از مقیاس اندازه گیری لوله بوده و نشانی از سرعت جریان سیال را ارائه می دهد .

فلومترهای جرمی حرارتی :

این مدل دبی سنج برای کنترل مصرف گازهایی مانند هوای فشرده ع کربن دی اکسید ع گاز طبیعی و نیز تشخیص نشتی کاربرد دارد . سنسورهای این نوع از دو سنسور لوله شکلغلافی تشکیل شده که به ترتیب به عنوان سنسور سرعت جریان و سنسور دما عمل می کند ؛ سنسور جریان با اختلاف دمای مشخص از دمای گرم کنترل می شود گرمای گرفته شده از سنسور جریان به دلیل جریان سیال با جریان جرمی مرتبط است .

کاربرد فلومترها

 از جمله کاربرد فلومتر می توان به اندازه گیری محصولات گران قیمت , اندازه گیری مایع , گاز یا بخار , اندازه گیری جریان های بزرگ و کوچک , اندازه گیری فشار و دمای کم یا زیاد مایعات , گاز یا بخار لوله و… اشاره کرد .

راهنمای خرید فلومتر

مهم ترین فاکتور در انتخاب فلومتری مناسب این است که آیا اطلاعات جریان باید به شکل مداوم یا کامل باشدو آیا این اطلاعات به شکل محلی یا از راه دور مورد نیاز است یا نه , و در صورتی که از راه دور باشد آیا انتقال باید آنالوگ , دیجیتال یا مشترک باشد و در صورت اشتراک فرکانس مورد نیاز اطلاعات چیست ؟

تولید و نصب بلدر تانک آتش نشانی
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.