مقالات

ریلیف ولو چیست ؟

ریلیف ولو
ریلیف ولو

ریلیف ولو چیست ؟

شیر عنصری مکانیکی بوده که در سیستم های لوله کشی برای شروع , توقف , کنترل و تنظیم جریان سیال مورد استفاده قرار میگیرد ولوها بخش مهمی از هر سیستم لوله کشی محسوب می شوند که مایعات , بخارات , گاز و مخلوطی از مایع و فازهای گازی محیط های مختلف جریان را منتقل می کند شیر آلات پر هزینه ترین اجزای لوله کشی سخت در یک کارخانه محسوب می شوند ؛ ولو ها با توجه به کاربرد و مدل انواع مختلفی داشته که یکی از آنها ریلیف ولو است این سازه با انواع ولو ها فرق داشته و برای تخلیه فشار تجهیزات و خطوط لوله کاربرد دارد . پرشین ایمن تامین کننده تجهیزات آتش نشانی با انواع شیرهای هیدرانت ، شیر ضد آتش و دیلاج ولو در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • ریلیف ولو چیست و چند نوع دارد ؟
  • اجزای ریلیف ولوها
  • نحوه عملکرد ریلیف ولوها
  • ریلیف ولوها چه ویژگی ها و چه کاربردی دارند ؟
  • تفاوت ریلیف ولو و سیفتی ولو چیست ؟
  • راهنمای انتخاب ریلیف ولوی مناسب

مشاور و خرید فلیم ارستر

ریلیف ولو چیست و چند نوع  دارد ؟

ریلیف ولو یا همان شیر تخلیه اضطراری برای تخلیه فشار تجهیزات و خطوط لوله کاربرد دارد ؛ هنگامی که فشار مخرن تحت فشار و یا خطوط لوله بیشتر از فشار کاری شود نیاز است که سیال سریعا از مسیر فرآیند تخلیه شده و فشار داخل تجهیزات و خطوط لوله به سرعت پایین آید .

انواع ریلیف ولوها

ریلیف ولوهای وزنه ای :

این نوع ریلیف ولو قدیمی ترین نوع بوده و با نیروی وزنه های روی دریچه فشار درون مخزن را در حد ایمن مهار می کنند از این مدل روی بویلربخار کشتی بخار و لوکوموتیوهای بخار استفاده می شود .

ریلیف ولوهای حرارتی :

عملکرد این مدل بر اساس حرارت و فشار بوده و روی آبگرمکن ها نصب می شوند .

اجزای ریلیف ولوها

ریلیف ولوها متشکل از 3 جزء اصلی هستند , نازن ورودی ولو که به مخزن فشاری یا سیستم متصل بوده و از آن محافظت می کند .جزء بعدی دیسک یا دیافراگم متحرک است که جریان سیال را در ولو و درگاه خروجی کنترل می کند ؛ اخرین جزء فنری بوده که دیسک را در جای خود قرار می دهد تا ولو را بسته نگهدارد و با ایجاد فشار بیش از مقدار تعیین شده دریچه را باز می کند .

ساخت و نصب دیلاج ولو

نحوه عملکرد ریلیف ولوها

با افزایش فشار ورودی بالاتر از نقطه تنظیم  ریلیف ولو کم کم باز می شوداین سازه فقط در صورت لزوم برای ریلیف وضعیتفشار بیش از اندازه باز می شوداین قطعه معمولا برای سیالات غیر قابل تراکم اعم از آب یا روغن استفاده می شود .

ریلیف ولوها چه ویژگی ها و چه کاربری  دارند ؟

ریلیف ولوها در فشاری نزدیک به 10 درصد بیشتر از فشاری که مخزن باید نگهدارد و یا نزدیک به بالاترین فشاری که مخزن می تواند تحمل نماید ساخته می شوند ؛ فشار مخزن در مخزن های ضد انفجار نباید از 20 درصد فشار طراحی بالاتر رود  ریلیف ولوها وسیله ای مناسب برای جلوگیری از افزایش فشار ناگهانی در موتورخانه ها , کارخانه های نفت و گاز , پتروشیمی , تولید برق , هواپیما , سیستم های پنوماتیک , مدارهای هیدرولیکی , خنک کننده , صنایع برودتی  و به طور کل انواع سایت های صنعتی و برای انواع مختلف سیالات اعم از بخار آب , گاز و هوای فشرده استفاده می شود , محدودیت فشار در این کاربردها ناشی از فشار قابل تحمل دستگاه ها , تجهیزات , لوله ها ,محصولات تولیدیو نیز مسائل مرتبط با حفظ ایمین افراد است که به اصطلاح به محدوده فشار کارکرد امن یا SOL/P شناخته می شود .

تفاوت ریلیف ولو و سیفتی ولو چیست ؟

ریلیف ولو و شیر اطمینان برای کنترل و محدود نمودن سطح فشار در سیستم ساخته شده اند این شیرها از قرار گرفتن سیستم در فشارهای بالا جلوگیری می کنند ؛ ریلیف یا سیفتی ولو برای کنترل فشار در لوله ها و سیستم ها در یک سطح خاص می باشند ؛ اما تفاوت هایی نیز با هم دارند ؛ در ریلیف باز شدن شیرمتناسب با افزایش فشار سیال بوده و شیر به تدریج باز می شود نه ناگهانی , ریلیف ولوها در سطح فشاربیشتر از نقطه تنظیم باز شدهو مایعات را تخلیه می کند در ادامه فشار به مقدار مورد نظر کاهش می یابد ؛ در شیر اطمینانبا رسیدن فشار به نقطه تنظیم شیر سریعا باز شده و از آسیب سیستم جلوگیری می کند .

راهنمای انتخاب ریلیف ولو مناسب

  • توجه به فشار تنظیم یعنی میزان فشار استاتیک که موجب شروع باز شدن ولو می شود .
  • توجه به فشار برگشتی یعنی میزان فشار استاتیکی خروجی که دراثر فشار در سیستم تخلیه ایجاد می شود در صورتی که از تهویه مستقیم به جو استفاده نشود .
  • ماهیت سیال در سیستم تحت فشار
  • اندازه ها و انواع اتصال در درگاه ورودی و خروجی ولو مانند نوع عاج هنگام عاجدار کردن
  • ظرفیت مورد نیاز
تولیدی شیر هیدرانت کجاست
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.