مقالات

ترمومتر چیست ؟

ترمومتر
ترمومتر

ترمومتر چیست ؟

آگاهی از دهای محیط در دنیای امروزی حائز اهمیت است ؛ از اندازه گیری دمای بدن انسان در پزشکی گرفته تا اندازه گیری دمای اتاق و موارد دیگر که در انواع صنایع مختلف کاربرد دارد ؛ترومومتر یا همان دما سنج وسیله ای برای اندازه گیری دما و حرارت بوده که از گذشته تا کنون کاربرد داشته و  از گذشته تا کنون شاهد پیشرفت هایی به خود بوده است در زمان انقلاب صنعتی نخستین ترمومترها جیوه ای بودند اما امروزه ترمومترهای دیجیتالی , لیزری , الکلی و… نیزساخته شده اند . پرشین ایمن تامین کننده  تجهیزات آتش نشانی با تامین و تولید انواع بلدر تانک ، دیلاج ولو و شیرهای آتش نشانی در خدمت شماست . جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • ترمومتر چیست ؟
  • وظیفه ترمومترها چیست ؟
  • انواع ترمومترها
  • کاربرد ترمومترها
  • قیمت ترمومترها چقدره ؟
  • محبوب ترید برند ترمومترها
  • راهنمای خرید ترمومتر

دیلوج ولو چیست  ؟

ترمومتر چیست ؟

ترمومتر ها یا دماسنج ها وسیله برای اندازه گیری دما و حرارت می باشند هر دماسنج دارای دو سنسور بوده ؛ یک سنسور که تغییرات دما در ان تغییر ایجاد می کند و دوم روشی که این تغییرات را به صورت عدد نشان می دهد .

وظیفه ترمومترها چیست ؟

ترمومتر وسیله ای است که برای اندازه گیری دما و برخی مواقع همراه دیگر تجهیزات برای کنترل دما مورد استفاده قرار میگیرد دماسنج ها بر اساس خواص متفاوت کار می کنند و هر کدام از این خواص کمیت دماسنجی نام دارد دماسنج ها در طیف گسترده ای از صنایع از پزشکی گرفته تا کولر خانه و …. کاربرد دارند .

انواع ترمومترها

ترمومترهای مایع در شیشه :

ترمومتر مایع در شیشه از تغییرات حجم مایع در دماهای مختلف برای اندازه گیری دما استفاده می کند روش عملکرد آنها مطابق با اساس مایعات است در این نوع مایع در داخل یک لوله شیشه ای مهر و موم شده که با افزایش دما منبسط و میزان دما مشخص می شود .

تولید کننده مانیتور آتش نشانی

ترمومترهای ماکزیمم مینیمم :

این نوع به نام دما سنج سیکس یا دما سنج max-min نیز شناخته شده و قادر به این است که دماهای ماکزیمم و مینیمم را در طول محدوده زمانی به عنوان مثال 24 ساعت ثبت نماید .

ترمومترهای کریستال مایع :

این نوع حاوی کریستال مایع حساس به دما بوده و در یک نوار پلاستیکی می باشد که با تغییر رنگ تغییرات دما را نشان می دهد این نوع دماسنج ها دما را به صورت رنگ به تصویر می کشند می توان از آنها برای تعقیب تغییرات دما در اثر جریان گرمایی استفاده نمود .

ترمومترهای الکلی :

این نوع بیشتر در آزماشگاه ها و هواشناسی کاربرد دارد و به دلیل اینکه نقطه انجماد الکل بسیار پایین است و دیرتر منجمد می شودبرای دماسنج های پایین مانند قطب ها از این نوع استفاده می شود .

ترمومترهای دیجیتالی :

دماسنج های دیجیتالی مجهز به یک یا چند ورودی برای سنسور دما ( ترموکوپل نوع Pt 100 , J, K و… ) می باشند و دارای صفحه نمایشگر دیجیتال برای نمایش دما به درجه سانتی گراد یا فارنهایت است ویژگی های این نوع قابل حمل بودن و امکان تست چند نمونه دما در مکان و زمان های مختلف است .

ترمومترهای مقاومت الکتریکی , ترمومترهای مادون قرمز , ترمومتر های لیزری , ترمومتر های معکوس , ترمومترهای گالیله و…. انواع دیگر از دماسنج ها می باشند .

کاربرد ترمومترها

ترمومترها کاربرد وسیعی در صنعت دارند استفاده در سیستم های تهویه مطبوع , نصب در آزمایشگاه ها و انبار ها , نظارت بر رطوبت و نشتی یک ساختمان , تشخیص مشکلات پنهان , بررسی سیستم اتوماتیک , تشخیص خطای الکتریکی و لوله کشی برخی کاربردهای این وسیله محسوب می شود .

قیمت ترمومترها چقدره ؟

قیمت ترمومترها با توجه به نوع و مدل , کیفیت , دقت اندازه , کانال های ورودی , برند تولید کننده و… متفاوت است

محبوب ترین برند ترمومتر ها

  • امسیگ
  • مستک
  • یونیتی
  • بریسک و..

راهنمای خرید ترمومتر

آنچه ابتدای خرید ترمومتر مهم است مشخص کردن نیازمان بوده که با توجه کاربردش آن را خریداری نماییم همچنین یاد نبرید که می خواهید از این محصول در محیط بسیار سرد یا گرم استفاده کنید یا در یک محیط با دمای معتدل و میزان رطوبت در دمای محیط چقدر است دقت در اندازه و وزن دستگاه فراموش نشود زیرا اگر متناسب با کار نباشد به مشکل بر می خورید برای خرید هر ابزاری باید به فروشگاه های معتبر مراجعه نمود خرید دماسنج نیز از این قائده مستثنا نیست , حتما برای خرید این محصول به فروگاه های معتبر مراجعه نمایید  .

تولید انواع بلدر تانک آتش نشانی
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.